Новини


Хилверсум, 28 май /БТА/

Ерата на цифровизацията ни дава възможност да върнем доверието в медиите, заяви Уляна Пръмова
Ерата на цифровизацията ни дава възможност да върнем доверието в медиите. Това заяви Уляна Пръмова в заключителната дискусия на Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА в Холандия. Цифровизацията засяга всички медии, ние вече влизаме в нея, но не сме готови като медийна общност, смята Пръмова. Цифровизацията предполага голяма демократичност и свобода на изявата и ако ние не сме готови да запълним това съдържание, може да го направят "жълтите" издания, каза тя. Затова според нея има нужда от подготовка на качествени и морални журналисти. Трябва да поговорим в какъв дълг сме към младите ни колеги и на какво сме ги научили, посочи Пръмова. По думите й познаването на технологиите не води непременно до качествена журналистика. Изпуснем ли момента четвъртата власт да бъде достойна власт, тогава няма защо да се сърдим на политиците, те не са виновни за слугинажа в медиите, заяви Уляна Пръмова. Като положителен акцент от срещата тя посочи здравословното развитие на медиите - позитивните медии, които обединяват българската общност, а не я разединяват. Убедена съм, че модата на скандалите и чалгаджийството в медиите ще отмине, заяви Уляна Пръмова. Според нея хората вече имат нужда да четат и гледат истински новини. Пръмова открои като полезно решение създаването на портал на българските медии в чужбина. Тя призова медиите да го използват, да посочват мненията и проблемите си. Този портал може да бъде много полезен, като се осъществява комуникация, заяви тя. Тези седем години ни дават правото да кажем, че навлизаме в зрелостта на нашата работа, заяви генералният директор на БТА Максим Минчев. Той добави, че има готовност този форум да бъде продължен и следващата година. Няма значение къде, важното е да сме заедно и да обсъдим тема, която ще ни помогне да посрещнем бъдещето подготвени. Седмата световна среща на българските медии се провежда с помощта на "Петрол", ЧЕЗ, "Изи Пей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком". В нея участваха повече от 40 български медии от цял свят. Темата на тазгодишното издание на форума беше "Медии и пари", като бяха обсъдени проблемите на икономиката на медиите и тяхното финансиране, собственост и независимост, промените и развитието на медийната инфраструктура. Шестте срещи от 2005 г. досега (в София, Чикаго, Рим, Мадрид, Варна и Бургас, и Виена) се превърнаха в национални събития с огромен обществен ефект и публичност в България и извън нея.
Седмата среща на българските медии се състои с подкрепата на "Петрол", ЧЕЗ, "Изипей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком".

Хилверсум, 28 май /БТА/

Томислав Дончев: Търсим алтеранатива на големия обем документи при кандидатстване по Оперативни програми
Търсим алтеранитава на големия обем документи, които се изискват от фирмите при кандидастване по Оперативни програми. Това каза министърът по управление на средствата от европейските фондове Томислав Дончев по време на дискусия на Седмата среща на българските медии по света, организирана от БТА в Холандия. Той допълни, че огромният обем документи, които се попълват за всяко участие по ОП може да се избегне, ако се намерят надеждни данни за юридическите лица. Като пример министърът посочи регистъра на строителната камара. Дончев подчерта, че това трябва да бъдат масиви с абсолютно сигурни данни, тъй като по думите му гаранцията е рестриктивна мярка за участника, който би могъл да спечели проекти. Томислав Дончев добави, че въпросът как средствата за публичност и информация достигат до българските медии и дали се ползват целесъобразно, изисква по-дълга дискусия. В тази връзка той призова медиите да изработят и представят ясна концепция за предпочитания модел за разпределение на тези средства, като се спазват условията за либерален и абсолютно конкурентен пазар. Той подсказа ,че една от възможностите е по-скоро медиите, а не агенциите да се явяват и да се конкурират помежду си. Освен чисто търговския интерес медиите имат и професионалния усет как нещата биха се случили по най-добрия начин и с най-добър ефект, коментира Дончев. Той пое ангажимента, ако получи добрия модел, то той да бъде реализиран поне за европейските пари. Като основен проблем обаче при усвояването на европарите Томислав Дончев посочи забавянията заради тежкия режим за обжалване, което в някои случаи подължава до 8 месеца. Той описа ситуацията като много трудна, тъй като от една страна трябва да се спазва правото на всеки да обжалва, а от друга това води до забавяне и много често до изнудване. Министър Дончев уточни, че в някои сфери като строителството това се е превърнало в норма. Като мярка срещу това министърът смята да използва браншовите камари, където, при доказване на изнудване, фирмата да бъде отписвана от регистъра на камарата, а оттам и от пазара. За регулирането на този проблем обаче са необходими усилия и от двете страни, допълни Дончев.
Седмата среща на българските медии се състои с подкрепата на "Петрол", ЧЕЗ, "Изипей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком".

Хилверсум, 28 май /БТА/

През 2010 година българите, живеещи и работещи в чужбина са "внесли"" в страната 740 милиона евро, по данни на БНБ
Това обяви главният редактор на вестник "Банкеръ" Бистра Георгиева по време на дискусията "Пари и граници" в рамките на Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА в Холандия. За сравнение през 2009 г. "внесената" сума е 720 милиона евро, посочи тя. По думите й очакванията са за по-голяма сума през 2011 г., тъй като само за първите три месеца на годината преводите към България са около 190 милиона евро, което е с около 4 милиона евро повече в сравнение със същия период на предходната година. Според Георгиева е трудно да се каже колко точно са преведените пари, тъй като това е банковата статистика и за по-значимите суми. Никъде не фигурират небанковите преводи, отделно редовно се пращат суми по близки и приятели, а те не могат да се измерят дори приблизително, заяви тя. Георгиева се позова на финансови експерти, които твърдят, че нашите сънародници извън страната пращат в България ежегодно над 1 милиард евро и за миналата година сумата е почти колкото половината от преките чуждестранни инвестиции у нас - 1,638 милиарда евро. Георги Маринов от "Изипей" посочи няколко услуги за по-лесен достъп на българите в чужбина до финансови процедури. Сред тях са паричните преводи през интернет (по думите му това е най-евтиният легален начин, тъй като тарифата е само около 3 процента), виртуална карта, микросметка, плащане на сметки, такси и данъци в България. Според него хартиените документи ще бъдат изместени от електронния таблет, защото е по-удобен и бърз за работа. Сред услугите в помощ на българите зад граница беше представен здравноосигурителен продукт. Кети Вандова от фондация "Другата България" посочи, че застрахователното покритие може бъде разпределено между членовете на семейството спрямо техните нужди. Така, според нея, се дава спокойствие на българите в чужбина за техните близки в България. До две седмици продуктът ще бъде на пазара. В дискусията се включи Боян Бонев от ТЕЦ "Марица Изток 2", който посочи, че реализираните приходи на компанията за първите три месеца на годината са 166 млн. лева. За последната година са инвестирани собствени приходи в размер на 112 млн. лв., като акцента е поставен върху екологията.
Седмата среща на българските медии се състои с подкрепата на "Петрол", ЧЕЗ, "Изипей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком".

Хилверсум, 28 май /БТА/

Българските медии в чужбина ще бъдат представени в общ сайт
Българските медии в чужбина ще бъдат представени в общ сайт. Порталът www.bgmediaworld.com беше представен на Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА в Холандия. Идеята е той да бъде в услуга както на медиите, така и на бизнеса и българските общности в чужбина. В него ще се представя информация за изданията в съответната страна, новини, актуални теми, дискусии, полезни връзки. Ще могат да се регистрират само медии, които реално съществуват. Силвана Групчева от "Покет Медиа" представи основните модули в сайта. В секцията за новини и събития ще може да се публикуват кратки новини с връзка към пълния текст и богат снимков материал. Ще има и възможност публикациите да бъдат коментирани. Събитията ще са календарно обозначени с информация по дати, като ще се посочват мероприятия, конкурси и др. В модула "Медии" всяка медия ще се представя с кратка визитка, ще посочва рекламната си тарифа и контакти за връзка. Така се дава по-бързо информация за възможността да се закупува медийно и рекламно пространство. Медиите ще имат възможност да обсъждат актуални въпроси във форум. Там ще се дискутират проблеми, които стоят пред тях, полезна информация, теми за живота и работата в чужбина. Ще се публикуват линкове към полезни сайтове и институции. Електронен магазин ще дава информация за обяви на фирми и организации, които биха били полезни на медиите, продажба на книги, дискове, сувенири. Сайтът се създава с партньорството на Асоциация на българските медиите по света. Представителите на медиите в чужбина, които участваха в дискусията, приветстваха идеята за общ сайт. Някои от тях поискаха повече информация за условията и гаранция, че ще се спазват етични норми, както и че порталът няма да се използва като средство за правене на бизнес на гърба на медиите. Направени бяха и предложения за взаимна реклама, като всяка медия публикува на своята страница линк към портала и по този начин да се оформи цялостна мрежа на българските медии в чужбина.
Седмата среща на българските медии се състои с подкрепата на "Петрол", ЧЕЗ, "Изипей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком".

Хилверсум, 27 май /БТА/

Чудесата на България бяха представени в Холандия
Това стана на Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА. Старинният Созопол с мощите на Йоан Кръстител, Перперикон, Античният Несебър, Тракийското светилище край с. Татул, Белоградчишките скали, Мадарският конник, Римският град Деултум край Дебелт, Царевец и Трапезица, Рилският манастир и Велики Преслав бяха определени за десетте най-популярни български туристически обекта в кампанията "Чудесата на България", организирана от вестник "Стандарт". Значението, което това културно наследство може да има за България, не е само за историята, но и за икономиката, заяви археологът Николай Овчаров при представянето на обектите. Според него те трябва да работят за доброто на страната ни. Българите имат нужда от информация за откритията, хората не са се променили, а по-скоро ние нямаме подход към тях, заяви Овчаров. В рамките на кампанията бяха отпуснати 10 милиона лева от правителството, припомни главният редактор на "Стандарт" Славка Бозукова. Идеята е инициативата да стане ежегодна.
Седмата среща на българските медии се състои с подкрепата на "Петрол", ЧЕЗ, "Изипей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком".

Хилверсум, 27 май /БТА/

Засилването на медийната концентрация води до сериозен упадък на журналистиката
Засилването на медийната концентрация води до сериозен упадък на журналистиката. Това каза Петър Волгин от БНР на панела "Медии и собственост", който се проведе в рамките на Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА в Холандия. По думите му този процес се извършва заради контрола и цензурата, а не в името на професионализма. Най-често срещаната практика у нас е година-две преди избори да се купуват или създават медии, в които се наливат сериозни суми, а след изборите или се закриват или се намалява чувствително финансирането им, допълни Волгин. Линията на поведение на собствениците се променя според това, как се сменя властта, смята той. По думите му "жълтата" преса е придобила ореола на крепител на свободата на словото, след като на читателите е станало ясно, че информациите в нормалните медии се контролират. Не приехме закон за концентрацията на медии, независимо, че знаем, че това е пътят да се противопоставим на това явление, каза Георги Лозанов, председател на СЕМ. Той изрази надежда, че в сега подготвяния общ Закон за медиите и може да се наложи някаква рамка по отношение на собствеността. Трябва да се използва моментът, защото сега за първи път има и политическа воля, подчерта Георги Лозанов. Журналистиката в България ще започне отново да се изкачва по стълбичката, когато видим физическите лица на собствениците на медиите, смята той. Колкото повече има яснота за капиталите, толкова по-прозрачни са медиите, но и не всеки капитал има право да притежава медии, защото и сега има рискови капитали, обясни Лозанов. Според Бистра Георгиева, главен редактор на в."Банкер", младите журналисти трябва да се насърчават да бъдат по-агресивни по отношение на истината и да не си налагат автоцензура. Според нея в момента те търсят медии, където да получават повече пари за сметка на свободата.
Седмата среща на българските медии се състои с подкрепата на "Петрол", ЧЕЗ, "Изипей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком".

Хилверсум, 27 май /БТА/

Томислав Дончев: С европейски средства не може да се прави политическа агитация
С европейски средства не може да се прави политическа агитация. Това каза министърът по управление на средствата от еврофондовте Томислав Дончев по времето на дискусията "Медии и европари", проведена в рамките на Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА в Холандия. По думите му това е тежко нарушение и никой няма право по този начин да си купува благосклонност. Важно е да се определи каква е ползата от реализираните проекти със средства от европейските програми, отбеляза Дончев. Според него в България има много проекти, които са законосъобразни, но не носят никаква полза. Като пример посочи ремонта на училища, които по-късно се предлагат за закриване. Томислав Дончев посочи, че трябва да се инвестира в това темата за европарите да стане по-разбираема. Според него е необходимо да се популяризира процесът и всеки, който може да ползва тези пари, да го направи. По думите му все още хората смятат, че европейските пари са вид социална помощ, която остава настрани от тях. От една страна имаме хора, които не знаят за европарите, а от друга - такива, които ги пилеят безразборно, каза Томислав Дончев. Министърът посочи, че от следващия програмен период може да се мисли по въпроса медиите да бъдат преки ползватели на средства от оперативните програми на Европейския съюз. Те могат да кандидатстват в ролята им на доставчик на услуги. Според Томислав Дончев между 0,5 и до 1 процента от цялото еврофинансиране е редно да отиват за публичност и информации. По думите му в медиите в България се говори малко за европейските средства. Министърът коментира и присъствието на негативните новини в медиите. Според проучване обаче, представено от главния редактор на в-к "Стандарт" Славка Бозукова, в момента във възход са медиите, които извеждат напред положителната новина. Тя посочи още, че за последните две години рекламите в медиите са намалели с около 40 процента. Разкриването на злоупотреби при усвояване на европейски средства според нея увеличава недоверието на хората към програмите и негативизма им към обществените поръчки. Генералният директор на БНР Валерий Тодоров подкрепи тезата, че много често целта на получаваните средства не е ясна. Той очерта като проблем липсата на мониторинг за ефекта, който се постига чрез медиите. Според Тодоров може да се финансират проекти на медиите, свързани със запазването на архивите им, телекомуникацията, цифровизацията. Медийният експерт Мартин Захариев препоръча да се намерят средства за прехвърляне на дигитален носител на музикалния фонд на БНР, филмите на БНТ, снимковия и текстовия материал на БТА, които според него са историята на България. Председателят на парламентарната Комисия по култура, гражданско общество и медии Даниела Петрова посочи, че чрез насочване на рекламната и информационна кампания съществува възможност да се купи благоразположението на медиите. Според Бойко Станкушев, член на УС на БНТ, е изкривено разбирането за финансирането с европейски пари. По думите му медиите трябва да преведат добрите послания с добри примери и практики, така че хората да разберат смисъла на финансирането.
Седмата среща на българските медии се състои с подкрепата на "Петрол", ЧЕЗ, "Изипей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком".

Хилверсум, 27 май /БТА/

Обмислят се нови правила за отразяване на социалните каузи в медиите
Необходими са нови правила за отразяване на социалните каузи в медиите. Около тази идея се обединиха представители на медиите, бизнеса и държавата в лицето на Съвета за електронни медии /СЕМ/. Това стана по време на дискусията "Каузата - новина или ПР", която е част от Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА в Холандия. Според председателя на СЕМ Георги Лозанов трябва нова регламентация, чрез която името на организатора на благотворителна или социална кауза да се съобщава в новините. Той посочи два начина за лансиране на кауза:в новините, ако има събитие, а ако се търси повторяемост - чрез социална реклама. Лозанов уточни, че трябва да се прави разлика между социална кауза и търговска дейност на фирмата. Според него показването на такова събитие в новините може да става, ако то е с обществено значение. В тази връзка е задължително да се разграничи от корпоративната реклама. Експертът смята, че това може да стане само ако пиарите, журналистите и фирмите спрат да хитруват. По думите му Европейската комисия е констатирала 67 нарушения за миналата година, които СЕМ не е санкционирал. Отразяването в новините трябва да е пропорционално на значимостта на събитието, заяви Лозанов. Медийният експерт Мартин Захариев предложи да се разделят операторите на обществени и търговски, тъй като на корпоративните медийни компании не могат да се наложат правила в областта на рекламата. Така според него могат да се използват ефирите на БНТ и БНР. Тодор Бургуджиев от "Екопак" посочи, че въпреки, че се влагат средства в екологични и образователни инициативи, фирмата се третира като обикновен рекламодател. Той уточни, че "Екопак" подлежи на специален режим за отчетност, без право да разпределя печалба. Медиите отразяват публичните личности, които участват в тях, без да споменават името на организацията, каза Бургуджиев. Зоя Паунова, представител на "Астра Зенека"- България коментира, че целта е да се премахне категоричната забрана за споменаване на спонсорите, като по този начин решението остава на самите медии. Според нея може да се търсят отзивите от участниците от социалната инициатива. Тя препоръча по-често медиите да говорят за успехите на каузите, като разпространяват добрите модели. Според изследване, представено от Нина Мирчева от М-тел, едва 20 процента от хората знаят за социалните инициативи на мобилните оператори. Хората трябва да бъдат информирани за какво и по какъв начин се използват средствата от даренията, каза тя. Данните сочат още, че от 150 материала за социални събития през първите три месеца на годината телевизиите и радиата са излъчили нула, а печатните медии - едва 35. Медиите си изграждат собствени правила какво да цитират и какво не, заяви Красимира Величкова, директор на сдружение "Български дарителски форум". Според нея, ако се застане с името на организацията, се изгражда повече доверие в хората, отколкото ако тя е анонимна. Компаниите няма да спрат да инициират благотворителност, независимо дали са отразявани или не, заяви Величкова. Според нея в момента не се прави разграничение между дарение за спешни нужди и създаване на механизми за трайно разрешаване на проблема. Александър Дурчев от асоциацията на ПР агенциите отбеляза, че се измества фокуса от социалната кауза към политическите личности, които присъстват на събитието. Според него единственият начин, по който имената на компаниите влизат в новините, е ако стане скандал, свързан с тях. Хората трябва да знаят какво прави бизнеса, тъй като той им създава работни места, смята Дурчев. Категоричните забрани за цитиране на фирмите карат пиар специалистите да търсят трета страна - звезда, за да влязат чрез нея в новините. Това според него е обида за журналистиката и кара медиите да "пожълтяват". Участниците коментираха, че трябва да се прави разлика между еднократно събитие и целогодишна кампания. Според други обаче количественият фактор не винаги е важен, защото има събития с ограничена цел, но с голям положителен ефект. Българските издания в чужбина не подлежат на проследяване по този проблем, но някои от участниците посочиха, че не отделят място на социалните послания и каузи, за да не изглежда, че правят реклама сами на себе си и после да бъдат обвинени в това. Модератор на дискусията беше главният секретар на БТА Евелина Андреева, която обобщи, че трябва да опитаме да променим закона за медиите, в частта, която забранява включването в новините на събития, свързани с корпоративни фирми. Според нея трябва да се маркират морално-етичните норми в тази насока. Обществото трябва да има право да знае източника на финансиране на социалните събития, коментира Андреева.
Седмата среща на българските медии се състои с подкрепата на "Петрол", ЧЕЗ, "Изипей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком".

Хилверсум, 27 май /БТА/

Българските медии продължават да тичат след победителите, смята експерт.
Това заяви експертът Мартин Захариев по време на панел за конкурентоспособността на медиите в рамките на Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА в Холандия. По думите му печатът дава широко поле за изява на поръчковата журналистика, знаят се и тарифите на журналистите, за да "публикуват" или "да не публикуват". Икономическите зависимости и принуда, които в крайна сметка са и политически, раждат журналистически слугинаж и разяждат ценностната система на професията, коментира Захариев. Нито едно правителство не пожела да си развали отношенията с електората и да въведе общественото финансиране на електронните медии, каза Мартин Захариев. Според него това би го лишило от най-мощния мост на влияние над медиите. Те пък не винаги се притесняват от близостта си с управляващите, смята той. Медийният експерт посочи, че българските медии са силно манипулирани, а собствеността им все повече се концентрира във все по-малко ръце. По думите му новите частни медийни собственици нямат журналистически опит, използват медиите за влияние върху обществото с цел прокарване на бизнес интереси. В условията на избори, каквито предстоят у нас, Захариев отчете, че компаниите ограничават рекламите и вместо това действат като посредници, купувайки рекламно място за политически партии. Свикнали с манипулациите на пресата, българските читатели се обръщат към таблоидите, твърди Захариев. В тази връзка той заяви, че българския вестникарски пазар има две лица - от светлата част са професионалните и качествени издания, които се опитват да печелят пари, а от другата - които продават не тираж и реклами, а редакционното си съдържание. Очакванията, че в условията на кризата онлайн медиите ще монетизират високото потребление в интернет не се оправдават, не се оправдават и очакванията, че рекламодателите ще насочат бюджетите си към тях заради високата ефективност на рекламите, посочи Мартин Захариев. Той смята, че намаляващите приходи от реклама водят до намаляване на инвестициите и качеството на медийна продукция. Това е още едно доказателство според него, че продуктовата стратегия следва рекламната. Захариев посочи, че средногодишният темп на растеж на рекламните приходи на българския пазар е в рамките на около 30 процента за 2002-2008 г., което е немислимо за западните медии. Според него България няма да може да използва възможностите пред себе си, ако няма собствена стратегия, която да отговаря на нейните потребности, да използва конкурентните си предимства и да преодолява слабостите спрямо другите страни и нации. Той отбеляза, че до момента в България не е разработвана практика по прилагане на собствена методология за измерване на конкурентоспособността на икономиката.
Седмата среща на българските медии се състои с подкрепата на "Петрол", ЧЕЗ, "Изипей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком".

Хага, 26 май /БТА/

Българските студенти в чужбина са голям информационен портал
Българските студенти в чужбина са нашият потенциал и трябва да сложим акцента върху този фактор, заяви при представянето си Светлан Данев от "Интеграл" при анонсирането на темата "България в информацията за света"на Седмата световна среща на българските медии, която се провежда от 25 до 29 май в Холандия. Форумът се организира от БТА на тема "Медии и пари". 25-те хиляди български младежи, които учат по света, заедно със своите по около 500 приятели от социалните мрежи, са един огромен информационен портал, който всички ние загърбваме, допълни Данев. Според него хората са основното нещо, за което ценят България по света, и в тази връзка препоръча, "дори със заобикалянето на закона" да се търсят начина и пътища да рекламираме сънародниците си. Според него от социалните мрежи можем да разберем какво вълнува сънародниците ни по света, та дори и как да се справим с някои от проблемите им. Според Петър Стаматов от САЩ журналистите от цял свят могат да помогнат при изграждането на образа на България, но само ако всички се обединят. По думите му обаче той не виждал тук ангажираността на държавата. На няколко пъти журналисти от български медии зад граница повдигнаха въпроса за бъдещето на Държавната агенция за българите в чужбина. Основният акцент бе, че тя се е изчерпала от съдържание и няма да е лошо да бъде закрита. Модератор на панела бе Валерий Тодоров, генерален директор на БНР, според когото България не успява да изработи своите приоритети кое да покаже навън - култура, природа, традиции и пр. В тази връзка е необходима имиджова и рекламна политика за това как да изкараме най-важното, смята той. Според Тодоров успехът на каузите на българските медии зад граница зависи преди всички от предприемчивостта на всеки един издател и журналист. Липсва обаче, по думите му, връзката между българските общности и представителите на държавата. Медиите са звеното, което трябва да ги свърже, смята директорът на БНР. Именно медиите трябва да помогнат националните приоритети на България да бъдат разпознавани във всяка една държава, в която работят, и да направят така, че посланието ни да стигне до всеки един български гражданин зад граница, коментира Валерий Тодоров. Ние имаме много качества, въпросът е как да ги покажем по един достоен начин, смята той.
Седмата среща на българските медии се състои с подкрепата на "Петрол", ЧЕЗ, "Изипей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком".

Хага, 26 май /БТА/

Броят на българските медии в чужбина се увеличава
Това заяви генералният директор на БТА Максим Минчев при откриването на работната част на Седмата световна среща на българските медии в Холандия, на което беше обсъдено случилото се от шестото издание на форума миналата година. Нямаме информация за спрени издания, посочи Минчев. Дори има нови в Исландия, Швеция, Полша и САЩ. Минчев не изключи възможността в навечерието на изборите да се появят още нови медии. В контекста на темата на срещата "Медии и пари" Максим Минчев посочи, че форумът се организира с финансовата помощ на бизнеса, а не на държавата. Във втория панел на срещата беше обсъдено оцеляването на българските медии в чужбина. Нашите издания трябва да съществуват, защото българските деца трябва да познават България и да говорят български език, отбеляза Иван Петрински от в-к "Български новини" в Гърция. Той открои три причини, които са изправили българските медии на ръба на оцеляването - променените условия след присъединяването на България в ЕС, широкото използване на интернет и финансовата криза, нанесла щети на рекламодателите. Според Иван Карчев от Българския информационен портал за Австрия финансовите проблеми могат да бъдат решени чрез отпускането на средства за проекти, които да развиват медиите. Той призова повече институции да се включат в осигуряването на такова финансиране. Карчев даде пример с Държавния културен институт на МВнР, който е финансирал проекта "Културни посланици на България". Ако държавата подкрепи медиите и подсигури тяхното съществуване, медиите ще се концентрират по-добре върху журналистиката, смята Иван Карчев. Небойша Иванов, издател от Сърбия, предложи форумът в Хага да приеме послание до българските институции чрез проектна дейност държавата ни да финансира медиите на българските общности в чужбина. Когато в едно общество се появяват "жълти" медии, властите не бива да са пасивни и трябва да се противопоставят на тяхната дейност, защото именно те ролята на българските медии в чужбина, заяви Светлозар Момчилов от в-к "България сега" в САЩ.
Седмата среща на българските медии се състои с подкрепата на "Петрол", ЧЕЗ, "Изипей", "Тандем", "Уестърн Юнион", "Виваком".

Хага, 26 май /БТА/

Премиерът Бойко Борисов откри в Хага Седмата световна среща на българските медии,организирана от БТА
Ценим работата ви и отчитаме вашите усилия за изграждането на по-добър имидж на България по света чрез вашите информации. Това заяви премиерът Бойко Борисов при откриването на Седмата световна среща на българските медии в Хага, организира от БТА. Това е една много добра традиция, на която вече за трети път сме заедно, отбеляза премиерът. Не искам да се меся в работата на четвъртата власт и да предопределям насоките по някои от темите, като предварително изразявам становище, каза още той. Борисов изрази убеденост във всеотдайността на медиите и в ролята им на неформални центрове, които сплотяват българите в чужбина. Той представи положителни новини от България, сред които подем на българската икономика, засилена работа по инфраструктурните проекти, добри резултати по изпълнението на европейските критерии като тези от Маастрих, покриването на всички изисквания за влизането ни в Шенген. Прозрачността на собствеността на медиите е важна, затова бяха приети промените в Закона за задължително депозиране на печатни и други произведения, чрез които се създава механизъм за проследяване за собствеността на изданията, отбеляза министър-председателят. Бойко Борисов посочи, че на среща днес с премиера на Холандия, наред с другите неща, ще го информира и за дейността на българските медии. Нашият пореден форум ще бъде тържество на журналистиката, като ще имаме възможността да дебатираме важни проблеми на нашия занаят, заяви при откриването генералният директор на БТА Максим Минчев. Заедно тук ще можем да достигнем до положителни резултати, свързани с бъдещето на професията, допълни той. Той посочи, че са акредитирани повече от 150 души от 25 държави, където има български медии. Темата на срещата "Медии и пари" е интересна за всички нас, защото засяга икономиката на нашия занаят, собствеността на медиите и други важни неща, които са свързани с оцеляването им в България и в света, посочи Максим Минчев. На откриването присъстваха министрите Цветан Цветанов, Трайчо Трайков, Николай Младенов, депутати, членове на ЕП и журналисти. Певицата Елица Тодорова поздрави гостите с най-новата си песен "Тебе поем". Инициатори и организатори на събитието са Българската телеграфна агенция /БТА/ и Асоциацията на българските медии по света /АБМС/. Повече от 40 български медии от цял свят ще се включат във форума през тази година. Срещата събира представители на печатни и на електронни издания, на радио- и телевизионни канали от над 20 държави, сред които САЩ, Канада, Великобритания, Испания, Гърция, Израел, Унгария, Чехия, Холандия, Сърбия, Румъния, Украйна, Молдова. Поканени са и нови медии от Швеция, Китай и Република Южна Африка, които не са участвали в срещите досега. Седмата световна среща на българските медии се реализира с подкрепата на "Петрол", "ЧЕЗ България", "Изи Пей", "Тандем", "Уестърн Юнион" ,"Виваком". Шестте срещи от 2005 г. досега (в София, Чикаго, Рим, Мадрид, Варна и Бургас, Виена) се превърнаха в национални събития с огромен обществен ефект и публичност в България и извън нея.
Седмата световна среща на българските медии се реализира с подкрепата на "Петрол", "ЧЕЗ България", "Изи Пей", "Тандем", "Уестърн Юнион".

София, 17 май /БТА/

Елица Тодорова ще бъде специален гост на Седмата световна среща на българските медии
Финалистката от "Евровизия" Елица Тодорова ще представи най-новата си песен по време на откриването на Седмата световна среща на българските медии в Хага.
Певицата ще изпълни песента "Тебе поем", създадена по музика на Добри Христов и посветена на световния мир, която подари на българските църкви и манастири. Музиката и аранжиментът са от оригинала на едноименната литургия на големия български композитор, звучността е църковно-славянска, а интерпретацията е на Елица Тодорова. Елица е най-младата българска изпълнителка със звезда в Алеята на славата и посланик на българския фолклор по света.
Медийният конгрес, който традиционно събира български журналисти от цял свят, ще бъде официално открит в средновековната холандска катедрала Гротекерк ден Хааг от министър-председателя Бойко Борисов на 26 май. Във форума ще участват повече от 40 български медии от над 25 държави, както и български държавници, интелектуалци, представители на бизнеса.
Работната част на срещата, чиято тема тази година е "Медии и пари", ще продължи в холандския град Хилверсум до 29 май. Участници в дискусиите ще бъдат също министрите Томислав Дончев, Вежди Рашидов и Николай Младенов, собственици и главни редактори на медии, експерти.
Инициатори и организатори на събитието са Българската телеграфна агенция и Асоциацията на българските медии по света.
Седмата световна среща на българските медии се реализира с подкрепата на "Петрол", "ЧЕЗ България", "Изи Пей", "Тандем", "Уестърн Юнион".

София, 10 май /БТА/

Министрите Томислав Дончев, Вежди Рашидов и Николай Младенов ще участват в Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА
Министърът по управление на фондовете от ЕС Томислав Дончев, министърът на културата Вежди Рашидов и министърът на външните работи Николай Младенов ще участват в работата на Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА.
Срещата на българските журналисти от цял свят ще бъде открита от премиера Бойко Борисов на 26 май 2011 г. в Гротекерк - една от най-внушителните катедрали в столицата на Холандия, Хага. Сградата, построена в настоящия си вид през 15 век, е уникална архитектурна забележителност, както и паметник на културата с богата и разнообразна история, датираща от 1280 г.
Работната част на форума ще продължи в холандския град Хилверсум до 29 май.
Темата на срещата тази година е "Медии и пари". Във фокуса на внимание ще бъдат проблемите на икономиката на медиите и тяхното финансиране, собственост и независимост, промените и развитието на медийната инфраструктура, авторското право, конкурентоспособността в условията на криза и други.
Инициатори и организатори на събитието са Българската телеграфна агенция /БТА/ и Асоциацията на българските медии по света /АБМС/. Над 40 български медии от цял свят ще се включат във форума тази година. Срещата ще събере представители на печатни и електронни издания, радиа и телевизии от над 25 държави, сред които САЩ, Канада, Великобритания, Испания, Гърция, Израел, Унгария, Чехия, Холандия, Швеция, Сърбия, Румъния, Украйна, Молдова.
Седмата световна среща на българските медии се реализира с подкрепата на "Петрол", "ЧЕЗ България", "Изи Пей", "Тандем", "Уестърн Юнион".

София, 26 април /БТА/


Премиерът Бойко Борисов ще открие Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА
Министър-председателят Бойко Борисов ще открие Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА.
Официалното откриване на единствения форум, който събира български журналисти от страната и от чужбина, ще се състои в административната столица на Холандия Хага на 26 май. Гост на церемонията ще бъде и министърът на външните работи Николай Младенов.
Темата на форума е "Медии и пари".
Във фокуса на внимание ще бъдат проблемите на икономиката на медиите и тяхното финансиране, собственост и независимост, промените и развитието на медийната инфраструктура, авторското право и др.
Работната част на срещата ще продължи в холандския град Хилверсум до 29 май. В Хилверсум, наричан европейска столица на медиите, са разположени студиата и офисите на всички холандски- и на много европейски телевизионни- и радиоканали. В града се намира и единственият в света Музей на медиите. Освен архитектурна забележителност, той е и най-големият аудио-визуален архив в Европа, тъй като съхранява над 700 000 часа телевизионни, радио, музикални и филмови записи.
Инициатори и организатори на събитието са Българската телеграфна агенция /БТА/ и Асоциацията на българските медии по света /АБМС/.
Повече от 40 български медии от цял свят ще се включат във форума през тази година. Срещата събира представители на печатни и на електронни издания, на радио- и телевизионни канали от над 20 държави, сред които САЩ, Канада, Великобритания, Испания, Гърция, Израел, Унгария, Чехия, Холандия, Сърбия, Румъния, Украйна, Молдова. Поканени са и нови медии от Швеция, Китай и Южна Африка, които не са участвали в срещите досега.

София, 14 март /БТА/


Седмата световна среща на българските медии ще бъде на тема "Медии и пари"
"Медии и пари" е темата на Седмата световна среща на българските медии, която ще се състои от 25 до 29 май в Холандия. Това обяви на пресконференция генералният директор на Българската телеграфна агенция Максим Минчев.
През последните години настъпиха сериозни промени в инфраструктурата на медиите, не само в България, но и в световен мащаб, затова обсъждането на финансирането им е важна тема както за медиите, така и за българското общество, отбеляза Максим Минчев.
Той добави, че акценти по време на форума ще бъдат поставени върху икономиката на медиите, финансирането им у нас и в чужбина, държавата като медиен собственик, монополите, конкуренцията, рекламата в медиите, авторското право и свободата на словото.
Официалното откриване на единствения форум, събиращ български журналисти от страната и света, ще се състои в Хага, а работната част на срещата ще е в град Хилверсум. Хилверсум е приет за медиен център на Холандия и Западна Европа. Там се намират студията на всички холандски и много европейски телевизии и радиа, както и единственият в света Музей на медиите.
По думите на Максим Минчев причината домакин на срещата да бъде именно Холандия е, че там функционират няколко български медии, живеят много българи, доста от които студенти, както и факта, че страната е един от най-големите инвеститори у нас и стратегически партньор на България в нейния европейски път. Идеята на седмата среща, както и на останалите досега, е наред с обсъждането на важни от дневния ред теми за медиите, да бъде промотирана и нашата страна.
Официален гост на форума тази година ще бъде министърът на външните работи Николай Младенов. Ще присъстват и други политици, представители на медиите и бизнеса.
Инициатори и организатори на Световните срещи на българските медии са Българската телеграфна агенция и Асоциацията на българските медии по света. Те събират на едно място български журналисти от цял свят с цел комуникация, изграждане на мрежа и взаимоотношения на сътрудничество между тях. Професионалният форум изпълнява и задачата да срещне медиите на българите зад граница - като посредници към нашите общности в чужбина, с представители на държавните институции.
Проведените от 2005 г. досега шест срещи (в София, Чикаго, Рим, Мадрид, Варна и Бургас, Виена) се превърнаха в национални събития с огромен обществен ефект и публичност в България и извън нея.